etapa

ČTVRTÁ

STEZKA KOLEM ČESKA

je pěší projekt s cílem obejít a poznat Českou Republiku podél státních hranic. Ne přímo po čáře, ani co nejrychleji, ale tak, abychom navštívili a poznali co nejvíce zajímavých a mnohdy zapomenutých míst.

Jednotlivé etapy obsahují praktické informace k plánování výletu.

obrys CR_stezka_02.png

Česká Kubice - Rozvadov, Svatá Kateřina

Lesy Českého lesa od Čerchova k velké dálnici se dají přejít za víkend. Dříve pohraniční pásmo, dnes krásné lesy stále ještě mimo hlavní turistické oblasti. Podél hlavního hřebene se nabízí vyhlídky na obě strany českoněmecké hranice.

MAPA TRASY

vzdálenost:         61,5 km

doba:                   2 dny

převýšení            ↑ 1369 m

↓ 1397 m

nejvyšší bod:      Čerchov 1042 m

BLOG - zápisky z cesty

Plánování výletu

Do České Kubice jezdí autobusy z Domažlic, cesta trvá asi patnáct minut. Do Domažlic se nejlépe dostaneme vlakem přes Plzeň.

Rozvadov nebo sousední Svatá Kateřina jsou velmi dobře dostupné autem po dálnici, hromadná doprava není příliš frekventovaná. Autobus staví v Rozvadově, na rozcestí u Svaté Kateřiny a přes Přimdu jede do Boru. Odtud autobus do Stříbra nebo do Plzně.

Cestou nejsou vyloženě rekreační střediska, ale ubytování se dá sehnat v České Kubici, Caparticích, Rybníku, Pleši a ve Svaté Kateřině.

Klasické potraviny v podstatě jen na začátku a konci etapy.

V Železné je benzínová pumpa, ale není otevřená pořád.

Česká Kubice, Turistická chata na Čerchově, Capartice (penzion u silnice), Rybník, Hájovna na Pleši a pohraniční infrastruktura kolem Rozvadova.

I během léta není problém doplňovat vodu z přírodních pramenů, jichž je během cesty několik, často s mírnou odbočkou.

Pod Starým Herštejnem pramení řeka Radbuza. U pramene je postavený přístřešek s hrníčky a návštěvní knihou.

Trasa

km 0

Česká Kubice

Obec nedaleko hraničního přechodu Folmava. Příjezd autobusem z Domažlic. Je zde hospoda a samoobsluha.

Na Čerchov vede několik výstupových cest. Stoupáme po červené a dále po zelené. Alternativou je modrá značka přes Malý Čerchov.

Cesk Kubice

km 6,9

Čerchov - 1042 m

Čerchov je nejvyšší horou Českého lesa a desátá nejprominentnější hora ČR. Vzhledem k vojenské základně byl vrchol dlouhou dobu nepřístupný. Kamenná 24 m vysoká Kurzova rozhledna z roku 1905 byla Klubu Českých turistů vrácena až v roce 1999. Vyšší, vojenská betonová věž vysoká přes 30 metrů, je stále nepřístupná. Okolní vojenské objekty chátrají.

Přímo na rozhlednu navazuje turistická chata s občerstvením.

Sestupujeme po zelené po panelech a dále po asfaltu po červené do Capartic. Cestou je pramen.

Cerchov

km 11,4

Capartice

Nevelká obec na silnici z Klenčí pod Čerchovem k hraničnímu přechodu Lísková.
Je výchozím bodem pro výstupy na Čerchov a nástupem na zimní běžkařské tratě.
U silnice je penzion, kde se dá sehnat něco k jídlu.
Pokračujeme po červené přes Haltravu a Škarmanku na Starý Herštejn.

Capartice

km 13,7

Sádek - 854 m

Nenápadný vrchol haltravského hřebene. Díky průseku sjezdovky, orientované na severovýchod se z vrcholu (krátká odbočka z červené značky) otevírá výhled na celé Chodsko.

Pokračujeme po červené.

km 21,6

Starý Herštejn - 878 m

Zřícenina středověkého hradu na vrcholu stejnojmenného kopce. Dochovala se hlavně kulatá vež, jež prochází rekonstrukcí (2020). Přístup ke hradu je pěšinou od turistického rozcestníku.

Stary Herstejn
Pramen Radbuzy

km 25,1

Radbuza je jedna ze čtyř řek, jež se v Plzni spojí a dál pokračují pod názvem Berounka. Potok Radbuza teče  na sever přes obce Rybník a Mostek. Pramen je značený od rozcestí Liščí domky (cca 500 m). U pramene stojí altánek s hrníčky a návštěvní knihou.

km 29,8

Rybník

Ve vesnici sou dvě hospody a penzion.

Pokračujeme po silnici. Krátkou zacházkou z červené značky dojdeme k bývalé obci mostek a dochovanému kamennému mostu přes Radbuzu

Rybnik

km 33,4

Mostek

Mostek je zaniklá obec nedaleko Rybníka, jež byla vylidněna kvůli železné oponě. Krátkou odbočkou na východ z hlavní silnice dojdeme ke kamennému mostu přes Radbuzu, jež jedinou dochovanou památkou na bývalou obec. Klenutý kamenný obloukový most je 14 m dlouhý a 5 m široký.

km 38,0

Velký Zvon - 863 m

Vrchol kopce není přístupný kvůli oplocenému areálu, který pořád používá armáda ČR. Za totalitního režimu, v roce 1976, zde bylo umístěno pozorovací zařízení - přes 40 metrů vysoká masivní věž. V současnosti je přístup na věž umožněn přibližně jednou do roka v rámci dne otevřených dveří.

K vrcholu nevede turistická značka, ale asfaltová vojenská silnice. Poté se vracíme zpět na červenou a pokračujeme do obce Pleš.

Velky Zvon

km 41,9

Pleš

Stávala zde sklářská osada, později prosperující obec, jež zanikla vysídlením v důsledku pohraničního pásma. Jediná budova, která se dochovala je bývalá hájovna, kde dnes sídlí penzion s restaurací. V blízkosti je postaveno několik rekreačních chat.

Na návrší nad obcí stával kostel Sv. Jana Křtitele, jež byl také zničen. Na počátku devadesátých let 20. století byl upraven okolní hřbitov, trosky odstraněny a obvodové zdi kostela obnoveny do výšky jednoho metru.

Z rozcestí sem vede značená odbočka, po návratu pokračujeme po červené.

CEstou do Železné huti jsou nedaleko cesty dva prameny: Výří potok a studánka Frančina Huť.

Pleš

km 48,5

Železná

Obec Železná (Eisendorf) vznikla ve středověku kvůli těžbě železné rudy. Před druhou světovou válkou stál na hrázi rybníka malý lovecký zámeček. V 2. polovině 20. století byla zástavba většinou zničena, včetně zámku i kostela, na jehož místě byl postaven objekt Pohraniční stráže.
Bývalý zámecký park byl po roce 2000 upraven a nazván Parkem smíření, na místě zámečku je dnes altánek s fontánou.

Obec je také hraničním přechodem a je tu čerpací stanice. Pokračujeme po červené směrem na Rybničnou.

Železná

km 54,2

Rybničná

Nedaleko rozcestí Rybničná se nachází chátrající objekty roty Pohraniční stráže Diana Rozvadov.

Pokračujeme po žluté do obce Diana

Diana

km 56,4

Podle bývalého loveckého zámečku rodu Kolowratů dostala název celá obec. K zámku z 18. století přiléhá obora, kde jsou dnes chováni mufloni a rozsáhlá zahrada, anglický park a krajinu dotváří několik významných alejí. Samotný barokní zámek, postavený údajně podle návrhu světově proslulého českého architekta italského původu Jana Blažeje Santini-Aichela, je bohužel ve špatném stavu. Jsou vidět probíhající snahy o rekonstrukci (2020).

Zbývá dojít po silnici podél Kolowratovy naučné stezky do Svaté Kateřiny.

Svatá Kateřina

km 61,5

Svatá Kateřina je malá obec nedaleko dálničního hraničního přechodu Rozvadov. Tím je poznamenána také okolní infrastruktura.

Autobusová zastávka je na rozcestí hlavní silnice mezi Rozvadovem a Přimdou, linek není mnoho.