Nejkrásnější ferraty Solné komory

Bílé vápencové štíty, dechberoucí výhledy na tyrkysová jezera a bohatý výběr zajištěných cest k přelezení. To a ještě mnohem víc nabízí výlet do Solné komory, jež je i pro svou dostupnost Čechy velmi oblíbená. Češtinu tu slyšíme opravdu často a to nejen při pozdravu na ocelovém laně, ale i dole v kempu nebo při procházce městem.

Solná komora je oblast na území tří rakouských spolkových zemí Horní Rakousy (Oberösterreich), Salcbursko (Land Salzburg), Štýrsko (Steiermark). Nemá přesné administrativní vymezení, ale stala se turistickým regionem. Nabízí toho totiž opravdu mnoho. Od koupání v jezerech a vodních sportů, přes malebná historická městečka až po letní i zimní horské sporty a turistiku.

Největším turistickým lákadlem je městečko Hallstatt spojené odpradávna s těžbou soli, jež ostatně dala jméno i celému regionu. Sůl tu těžili už staří Keltové a dnes můžeme vyrazit na exkurzi do muzea na kopci Salzberg. Po hornické skluzavce se dostaneme do nitra hory a dozvíme se mnohem víc o těžbě soli a její historii. Dříve na Salzberk vedla i ferrata Echernwand (D) s charakteristickým převislým žebříkem, ale tak je od lesního požáru v roce 2018 uzavřená, ocelová lana částečně odmontovaná a její obnovení se neplánuje.

I tak toho v okolí zbývá dost na několik výletů a co cesta, to perla. Některé z ferrat Solné komory jsou vyhlášené pro výhledy a fotky, které chce prostě každý :-)

Intersport (C/D)

Fotka na čtyřicetimetrovém visutém lanovém žebříku s horami v pozadí a jezerem kdesi v hloubce je hlavním lákadlem na cestu, jež patří v Rakousku mezi nejpopulárnější. Žebřík, jež se stal hlavní atrakcí tu byl instalován až v roce 2017. Do té doby se propast obcházela zprava, kudy také vede jeden z možných nouzových ústupů z cesty. Těch je tu několik, což ferratu činí relativně přívětivou i pro méně zkušené. Prostě se z ní (narozdíl od jiných) dá zdrhnout.

Nástup je od jezera Gosausee s krásným výhledem na Dachsteinský ledovec zrcadlící se ve vodní hladině. Odsud vyrazíme buď necelé dvě hodinky do kopce (600 výškových metrů), nebo si zkrátíme výstup lanovkou na Gablonzer Hütte. K začátku ferraty dojdeme za pár minut jihozápadním směrem.

Výstup začíná poměrně zprudka a pak přechází do dlouhých traverzů kolem Kleiner Donnerkogelu. Kličkování mezi borovičkami kompenzují snad ty výhledy na jezero a protější hřeben, za nímž se kdesi dole schovává Hallstatt.

Po žebříku, na kterém se všichni fotí, následuje pár prudších pasáží a mírnější dolez k vrcholovému kříži na Grosser Donnerkogel (2054 m). Hora není příliš vysoká, ale začátkem léta si raději ověřte situaci se zbytky sněhu na sestupové straně. Ty mohou cestu dolů značně znepříjemnit. Schází se po jižní a západní straně hřebenu s návratem do sedla nad Gablonzer Hütte. Zpátky k jezeru pak můžeme buď pěšky nebo po občerstvení u chaty stihnout lanovku.

Drachenwand (C)

Další notoricky známou a velmi oblíbenou je ferrata s lanovým mostem a výhledy na jezero Mondsee. Patří k těm nejblíže položeným a skalnatý dračí zub je vidět už z dálnice cestou na Salzburg. Jezero je proslulé teplou vodou. Je velmi oblíbenou víkendovou destinací třicet kilometrů vzdáleného Salzburgu.

Na břehu leží stejnojmenné městečko Mondsee, kde najdeme kostel Basilica Minor St. Michael, farní kostel z 15. století, proslulý ve filmu Za zvuků hudby. Vedle farního kostela je Museum Mondseeland und Pfahlbaumuesum, které vystavuje nálezy z doby kamenné a mapuje klášterní kulturu v okolí (Mondsee je velmi starobylou klášterní oblastí).

Z Mondsee pokračujeme do vesnice Sankt Lorenz, kde jsou vyhrazená placená parkoviště. Návštěvnost je tu v kombinaci s jezerem poměrně velká. Nástup na klettersteig je dobře značený a pod prvním žebříkem najdeme varovné a instruktážní tabule, jak se v horském terénu chovat. Není radno podceňovat správně jištění a možnost padajícího kamení. Ferrata jinak není příliš těžká, ale právě proto sem často vyrazí i nezkušení….

Začíná se poněkud zprudka po několika žebřících a pak už mírněji vápencovými skalami. Ferrata je rozdělena na úseky, z nichž každý je pojmenovaný a značený cedulkou, takže víme, co nás čeká. Populární lanový most je přibližně v horní třetině a dá se i oblézt těžší variantou. Vrchol kopce Drachenstein nabízí i se svými pouhými 1060 metry krásné výhledy na předhůří Alp.

Opatrnost zachovejte i na sestupu, kde místy strmé úseky můžou klouzat. Hora se obchází z jižní strany lesem po značené stezce zpátky do vesnice.

V roce 2020 se ferrata “proslavila” hned dvěma smrtelnými nehodami českých turistů, hojně rozebíraných médii. První zní dost neuvěřitelně. Zahynul tu šestiletý (!) chlapec, kterého sem rodiče vzali v únoru. Ve druhém případě šlo údajně o nezkušenou klientku neprofesionálně pořádané komerční akce.

Postalm (C Var. D)

Specialitka v hluboké soutěsce potoka Russbach nám díky ferratovým lanům ukáže místa, která by jinak zůstala naprosto nepřístupná. Kramle osazené vo vlhkých kolmých stěn soutěsky jsou pospojované zábavnými lanovými mosty, které jsou samozřejmě pojmenované.

Na placenou silnici Postalmstrasse odbočíme z vesnice Strobl a parkujeme nejlépe u odbočky. Nástup na ferratu je dobře značený a víkendové dny v horkém létě jsou tu poměrně rušné. Cestou je málo míst, kde se dá dobře předbíhat, tak by bylo lepší vyrazit ve všední den.

Stezka nás vede proti proudu potoka, jež se najednou uzavře na dno hluboké soutěsky a my pokračujeme po kramlích a lanových mostech královstvím mechu a vodopádů.

Po čtyřech mostech ferrata opouští soutěsku těžší nebo lehčí variantou (další mosty) vzhůru do lesa a podél kaskádovitého vodopádu.

Projdeme lesem pod stěnu Gamsleckenwand, kde si můžeme vybrat. Nabízí se pěkný úsek po kramlích do obtížnosti D nebo velmi obtížná převislá varianta F. Pokud už jsme z toho všeho unavení, tak celou Gamsleckenwand jednoduše obejdeme zleva lesem. Zbývá jeden lanový most přes potok a jsme na silnici, kde v cca 1100 metrech trasa končí.

Dolů se vracíme turistickou pěšinou, která několikrát kříží klikatou silnici.

Seewand (D/E)

Seewand je jedna z nejtěžších ferrat v Rakousku a to jak délkou a převýšením, tak obtížností. Než se sem vypravíte, měli byste mít už něco za sebou, vědět, jak se pohybovat v horském terénu a jak si poradit v případě nouze. Klettersteig nemá únikovou variantu a technicky nejtěžší místa přichází až v horní části, kde se k nim přidává ještě únava.

Když už se na Seewand vydáme, užijeme si výstup “jezerní stěnou” přímo nad Halštatským jezerem. To máme ve vzdušných pasážích, kde stoupáme po ocelových kolících, “přímo pod nohama”, sevřené okolními horami a s jednou z turisticky nejznámějších vesnic na břehu.

Parkovat se dá na jižním okraji jezera, kde jsou přímo u silnice informační tabule. Správné vybavení včetně dostatku oblečení, jídla a vody není radno podceňovat. Včasný start lze více než doporučit, protože pak si můžeme dlouhý sestup ulehčit lanovkou.

Od parkoviště stoupáme lesem a mýtinou, kde se dáme doleva k prvním ocelovým lanům. Orientace v cestě nebývá problém. To nejtěžší však přijde skutečně až na závěr, tak si dobře rozvrhněte síly.

Po vylezení nás čekají krásné výhledy na Dachsteinský ledovec a asi hodinky mírného stoupání k chatě Gjajdalm a k lanovce dolů přes Krippenstein. Zdatnější a nebo opozdilci sejdou turistickou cestou kolem Hanzinger Hütte na kraj Obertraunu a po silnici zpátky k autu. Silnice podél jezera nás čeká i od lanovky a ještě o kus delší, ale ušetříme si zdlouhavý sešup lesem po kamenech a kořenech.

Každopádně si před touhle ferratou dobře rozmyslete, jak dobře na tom vy i vaši kamarádi jste :-)

Attersee Klettesteig (D/E)

Krásná, dlouhá a vyhlídková ferrata s krátkým nástupem vede nad jezerem Attersee. Nejtěžším místem je tady nástup a to záměrně, aby odradil případné nedostatečně zdatné ferratisty. Dříve se nastupovalo jednoduše úsekem A/B a zvýšením obtížnosti úplného začátku se údajně snížil počet záchranných zásahů výše v cestě.

Parkovat se dá ve vesnici Weissenbach am Attersee, z níž vychází turistická stezka Nikoloweg, vedoucí kolem jezera. Občas se stromy rozestoupí a nabídnou vyhlídku na jezero, v lepším případě i s lavičkou před zábradlím.

Z turistické trasy odbočíme doprava nahoru podle směrovky na Klettersteig a po krátkém stoupání lesem jsme pod stěnou. Po překonání “rozřazovacího” nástupu se vyhoupneme nad les a začínají výhledy na jezero za námi. Jednodušším hřebínkem postupujeme pod impozantní Weisse Wand, za níž nás čeká pár strmějších úseků po kramlích a svačinová vyhlídka.

Zdálo by se, že máme většinou za sebou, ale hřeben nad námi je ještě pořádně dlouhý a v horkých letních dnech i pěkně vyhřátý. Zato vyhlídky si užijeme dosytosti. Pod vrcholem přijde ještě jeden prudší výšvih a jsme u kříže na vrcholu Mahdlgupf (1261 m).

Sestupujeme směrem na jihozápad po hřebeni a pak značenou pěšinou lesem zpátky do vesnice.

Mein Land - Dein Land (C ) a Leadership (C )

Několik kratších a jednodušších ferrat najdeme nad vesnicí Bad Goisern. Zalesněný vrchol Predigstuhl (1278 m) nabízí dostatek zábavy kolem stěnu Ewige Wand. Tu krásně vidíme už dole z vesnice a to včetně vytesané cesty, která jí prochází a kterou jednou za rok projíždí i známý závod na horských kolech Salzkammergut Trophy.

Kromě známějších dvou, výše zmíněných vede od tunelu na Ewige Wand krátký vzdušný Hohenweg Klettersteig (C/D) a značený je i kratičký Radsteig, který bychom za ferratu snad ani nepovažovali.

Nástupním místem je Hotel Predigstuhl (cca 950 mnm), případně Rathlucken Hütte (cca 750 mnm) pro cestu na Ewige Wand. Zatímco Leadership vede přímo stěnou, Mein Land Dein Land začíná charakteristickou jeskyní, ze které se vyhoupne do vzdušných traverzů. Z obou krátce dojdeme na vyhlídku k vrcholovému kříži, můžeme sejít pěšinou lesem a během odpoledne vyrazit do další ferraty.

Laserer Alpin (C )

Krátkou a zábavnou cvičnou ferratu si můžeme přelézt nad hladinou jezere Vorderer Gosausee. Od hospody Gasthof Gosausee nad parkovištěm a na hrázi jezera je to pár minut po asfaltce po severním břehu jezera. Jedná se o cvičnou ferratu, který zabere přibližně hodinu (podle zdatnosti a podle případné fronty, která se cestou může vytvořit).

Vzhledem k dostupnosti se ferrata Laserer Alpin nabízí jako první cvičná ferrata pro rozkoukání v horské oblasti.